söndag 24 maj 2009

Innerdörrar!!


Just detta handtag har vi fått fason på
Jo, så var det ju det här med våra innerdörrar. Som jag sa förut så blir ju allting skitfult som inte har blivit målat. Och vi har verkligen skitfula innerdörrar. Dom är från 60 talet och har suttit här sen huset byggdes.
Och det är inga solida trädörrar utan junkdörrar med påklistrat gråaktigt folie eller vad man säger. Inuti är det playwood. Klistermärkesfoliet har börjat lossna på vissa ställen och handtagen av något mässingsliknande material står åt alla håll. Hur vi än gör så vill dom inte sitta rätt.........
Till saken hör att vi helst vill byta bara dörrarna och inte sätta nya karmar eftersom det innebär grande jobb med att tapetsera om och spika foder och det orkar vi bara inte just nu. Inte sen heller för den delen.
Vi har sex dörrar som är i stort behov av att bytas ut. ( innan jag börjar snurra huvudet).
När vi kom till byggvaruhuset för att inhandla lite saker tittade vi även på innerdörrar. 595 balubas......helt överkommligt ju.
När vi fick fatt på en liten människa som jobbade där, frågade vi om mått och så på dörrarna.......så att dom inte var för smala, menar jag. Kul att sitta på toa med en 2 decimeter stor glipa, så att alla kan titta vad man gör.
- Hur gamla är era nuvarande dörrar, frågar den lilla människan.
- Ehhh, från 60 talet, svarar vi.
- Jamen då funkar inte dom hääääär dörrarna. Då måste ni ha dom häääääär dörrarna med specialupphäng.
- Vaddå för jäkla specialupphäng sa jag inte, men jag tänkte.......
- Jo, eftersom dom äldre modellerna inte tillverkas längre så måste man ha ett speciellt upphäng och då blir det ju andra priser förstås.....
- Jaaa men deeeeeet förstås.......morrrrrrrrrrrr!!
- Och med dörr, speciaaaalupphäng, lås, handtag så landar vi på ca 2000 kronor per dörr!!
Som sagt,,,,,,jag är ju inte något mattegeni men 12 000 lakan för några dörrar........I don`t think so!!
Jag var på väg att lägga mig på golvet och skrika....................
- 12 000 spänn, fattar du att vi ska bygga altan så jag kan dansa där på min 40 års fest i sommar och sen ska vi bygga en sommarstuga också, fattar du att vi inte kan betala 12 000 spänn för några sketna dörrar dååå.........Vaaaaaaaaaaaa?? Vi kommer ju bli ruinerade!!
Mitt i besvikelsen så tänkte jag att, om man skalar bort det fula foliet och piffar till playwooden med någon ärtig färg. Man kanske skulle ha olika färger på varje dörr. Virpan skulle säkert vilja ha en rosa........nej just jag hon har ju en nyare dörr för 595 kr.
Men tonåringen får en grön och styvisen en dörr med rasta färgerna ............Toadörren kan vara lite bajsbrun.................Nää, vad barnslig jag är.
Men jag måste fundera vidare på dörrproblematiken!!

Inga kommentarer: