fredag 17 juli 2009

En snigel mindre!!

Igår rensade jag tre rabatter och lade kantsten runt tre rabatter. Virpan tjatade hål i huvudet på mig och skulle hjälpa till på alla möjliga vis som bara försvårade mitt jobb.
Tillslut fick hon bära kantsten, vilket hon snabbt tröttnade på. Mannen stod och tittade på. Lite som när kommunen arbetar. En jobbar och två tittar på liksom.
Hur som helst så hittade jag två sniglar när jag rensade rabatterna. Dom tog Virpan till sitt hjärta direkt. Hon byggde snigelhus och pysslade om dom på alla sätt och vis.
Inatt ville hon att dom skulle sova inne.
Icke sa jag, eftersom under lunchen hade en rackare tagit sig ur burken och var på väg in under micron.
- Dom dööör om dom ska vara inne inatt, sa jag väldigt pedagogiskt, som den pedagog jag är.
Efter mycket om och men ställde vi ut burken på altan.
Imorse när jag klev ut på altan barfota krasar det under ena foten. Naturligtvis en av sniglarna. Fatta som han säkerligen har kämpat sig ur burken hela natten och precis hunnit ner på altan och så kommer en jätte och trampar sönder honom.
Snabbt som ögat kastar jag honom över staketet och skurar altanen och min fot ren från snigelklet.
När Virpan kommer ut och ser att båda sniglarna är borta blir hon förkrossad. Men jag lovar att vi ska leta reda på dom, dom kan ju inte ha hunnit så långt!!

Inga kommentarer: