torsdag 1 oktober 2009

Det här med blommor & bin!!


Virpans stora intresse just nu är hur ett barn blir till.
Hon vet allt om pappans fröpåse och mammans livmoder och ägg.
Och den stora frågan är HUR fröet kommer in i ägget.

Eftersom jag upplever att jag inte riktigt vet hur jag ska säga i denna svåra fråga.
(Det är just införingsmomentet jag bävar för hur det ska tas emot)
Så har jag lånat en bok om Kråke i mammas mage av en pedagog på Virpans förskola.
Jag hoppas jag kan läsa den så naturligt som möjligt.

För övrigt har vi teckningar av fröpåsar, livmödrar, ägg och diverse bebisar i magen, spridda över hela huset.
Jag tror inte V har fattat var fröpåsen sitter riktigt, eftersom hon senast idag hade ritat en väska, som hon högtidligt förklarade, var en väska med pappans frön i. Eftersom en påse ( läs icakasse typ) inte var lika snyggt.

Det gäller att ha stil också vettni!!

Samtidigt borde hon väl reflekterat över att en karl oftast inte bär handväska.
Med fröna i alltså.
Men, som sagt det blir en senare fråga!!

9 kommentarer:

M sa...

:)

Johan sa...

Varför använder du korrekta namn på de kvinnliga könsorganets olika delar, men inte det manliga?

Det heter Pung, Testiklar och spermier inte frön och fröpåse.

Lite framstjärtsvarning över ordet fröpåse.

Gudmodern sa...

Ja du...du får väl säga det till Virpan att det är bara till "att hoppa upp på kassaapparaten och bånga in den!"

Närå skämt och sido, det där kan gudmodern ta hand om den dagen du tycker att det är läge!

Anna sa...

Johan, det är faktiskt hennes gudmor som har förklarat det hela med fröpåsar och grejer. Men du har absolut en poång.
Sen tycker jag det låter bra med dom benämningarna på något vis eftersom hon ändå bara är 5 år.
Sofia, du får gärna komma närsom och förklara hela "bånget".....;0)

nillas liv på pinnen sa...

Hahahahaha! Härlig läsning!
Det är inte lätt när det är svårt =)

Johan sa...

Det finns gott om sidor på nätet där man kan se hur det går till.
Om du vill kan jag fixa fram några bra länkar :)

Gudmodern// Det heter inte fröpåse, det heter pung

Anna sa...

Verkilgen kul Johan!!

Gudmodern sa...

Va??? Heter det pung??? Jag som alltid trott att det heter fröpåse!

Tänk, man lär sig något nytt varenda dag!

Det här ämnet...är det det som kallas för "Det lustfyllda lärandet"?

Anna sa...

Sofia, så är det nog. Det står ju i läroplanen om det lustfyllda lärandet. Men vilka metoder och hur man ska arbeta med det står inte.....hehe!!